ANNA3 | Zaterdag 2 en zondag 3 juni 2018 | Jubileumconcert - Concertmis | Reusels gemengd koor | Openkerken | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Zaterdag 2 juni 2018
Jubileumconcert

20.00 uur concert
19.30 uur deuren open

 

Zondag 3 juni 2018
Concertmis

11.00 uur concert
10.00 uur deuren open

 

tickets

gratis toegang voor het jubileumconcert en voor de concertmis

ANNA3 | Zaterdag 2 en zondag 3 juni 2018 | Jubileumconcert - Concertmis | Reusels gemengd koor | Openkerken | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Het Reusels Gemengd Koor uit het Nederlandse Brabant bestaat dit jaar 90 jaar, het eveneens Nederlandse Gemengd koor Sint-Cecilia bestaat 50 jaar en ANNA3 is 10 jaar jong. Een mooie gelegenheid voor een ‘jubileumconcert’ met deze 140-koppige bezetting ! Zij brengen onder meer het Te Deum van Dvorak, gedeelten uit de Coronation Anthems van Händel, Insanae et vanae Curae van Haydn.

In de concertmis op zondag brengen ze de ‘paukenmesse’ van Haydn, Cantate 147 (Jesu, joy of men’s desiring) van Bach, Praise God with music van Don Besig en het Halleluia van Händel.

 

Ter gelegenheid van Open Kerken Dag is de kerk op zondag de ganse dag geopend van 10.00 tot 16.00 uur. Het volledige programma van deze Open Kerken Dag kan u vinden op www.openkerken.be

Uitvoerders

  • Reusels Gemengd koor (NL)
  • Gemengd koor Sint-Cecilia (NL)
  • begeleid door een 40-koppig symfonisch orkest

solisten

  • Kazue Goto

  • Corona van Riel

  • Lucia van Vugt

  • Cees Lauwers

  • Jos van Baarle

muzikale leiding

  • Wim Van Zantvoort

 

Voor meer informatie over deze Brabantse koren:

 

Programma

Zaterdag

  • Enkele delen uit Coronation Anthems van Handel
  • Von deiner Gut uit die Schöpfung van Haydn
  • Te Deum van Dvorak
  • Insanae et vanae curae van Haydn
  • Orgelconcert van Handel, organist Kazue Goto

 

Zondag

  • Voor de viering enkele delen uit Coronation Anthems van Handel
  • Missa in tempore belli, Paukenmesse van Haydn (zonder Credo)
  • Cantate 147 van Bach
  • Hallelujah van Handel
  • Von deiner Güt uit die Schöpfung van Haydn
  • Na de viering het Te Deum van Dvorak

ANNA3 Laudamus

ANNA3, de organisatie die alle kunst- en cultuur evenementen voor haar rekening neemt, viert dit jaar haar 10-jarig bestaan. Gedurende die tijd werden er honderden concerten, tentoonstellingen en andere evenementen ingericht in het kader van de mooie kerk op Linkeroever.

Het muzikaal feestweekend van 2- 3 juni werd op hoog niveau opgeluisterd, en ook met jubilarissen: het Reusels Gemengd Koor bestaat dit jaar 90 jaar, en het Gemengd Koor Sint-Cecilia uit Berkel-Enschot, bestaat 50 jaar. Beiden komen uit het Nederlandse Brabant. Ze werden versterkt door een orkest van 40 musici. De leiding was in handen van Wim Van Zantvoort. Ze gaven twee optredens, een concert op zaterdagvond en een concert mis op zondag.

Op zaterdagavond lieten ze ons op voortreffelijke wijze een aantal meesterwerken uit de muziekgeschiedenis horen. Enkel delen uit de Coronation Anthems van Handel openden de avond. Dit werk in vier delen werd gecomponeerd voor de kroning van George II in 1727. Sindsdien werd het steeds uitgevoerd bij de kroning van de Britse monarchen, het laatst in 1953 bij de kroning van Elisabeth II. Kroonprins Charles krijgt dit ongetwijfeld ook te horen - ooit.

Joseph Haydn schreef een omvangrijk oeuvre bijeen, en vormde samen met Mozart en Beethoven de eerste Weense School. Eén van zijn mooiste composities is zeker De Schepping, een oratorium dat het Bijbelse Scheppingsverhaal volgens het boek Genesis vertelt. De aria van Adam en Eva, Von deiner Güt, is hun dankgebed voor al het goeds in de nieuw geschapen wereld, en werd mooi begeleid door het Engelenkoor.

Een volgend hoogtepunt werd het Te Deum van Antonin Dvořák. Dvořák werd hiertoe uitgenodigd door de directrice van het Conservatorium van New York die een cantate vroeg waarmee Dvořák zichzelf zou kunnen presenteren aan het Amerikaanse volk, én om te gebruiken voor de vierhonderdjarige viering van de ontdekking van Amerika in oktober 1892. Opmerkelijk in dit werk is de bijna folkloristische paukenintro bij het begin en de ritmiek in het derde deel die ons (met opzet) doet denken aan de Indiaanse muziek van de oorspronkelijke bewoners. Niet eenvoudig dus, maar fijn vertolkt. Overigens werd Dvořák drie maanden na de première benoemd als directeur in New York.

Haydn kwam dan weer aan de beurt met zijn motet Insanae et vanae curae. De tekst, “ongezonde en domme gedachten overstromen onze geest”, komt uit een oratorium dat Haydn eerst schreef, Il Ritorno di Tobia. Omdat dit niet meteen een succes was, hergebruikte Haydn dit stuk en maakte er een nieuw motet voor gemengd koor van. Ook al wordt dit niet gezien als Haydn’s beste werk, toch gaven koren en orkest er een puike uitvoering van.

In vrijwel alle werken werd ook ons mooie orgel gebruikt, maar het kreeg een hoofdrol in één van de orgelconcerti van Handel. Organiste Kazue Goto, ook een koorlid, gaf samen met het orkest een mooie en vlotte vertolking van het Concerto nr 5. Handel schreef deze concerti als opvulling voor de pauzes tijdens opvioeringen van zijn oratoria, en improviseerde er dan lustig op los - naar verluidt.

We hebben de pauken reeds vermeld, en de paukenist heeft een belangrijke rol in de zogenaamde Paukenmesse van Haydn. De ondertitel van dit werk is “Missa in tempore belli” (Mis in tijden van oorlog). Deze mis werd voor het eerst uitgevoerd in 1796 in Wenen. In die tijd waren de oorlogen tussen Oostenrijk en Frankrijk (Napoleon) aan de orde. Met speciale missen en processies werden de strijd en eventuele overwinningen ten tonele gevoerd. Voor velen was de muziek in de kerken immers de énige muziek in die tijd. In die zin kregen de trompetten en pauken, de instrumenten die ten velde gebruikt konden worden, een prominente rol.

Deze Paukenmesse werd in de concert mis op zondag volledig uitgevoerd zoals vroeger het geval was, afgewisseld met andere muziek van Bach en Haydn. Na de mis kregen de talrijke aanwezigen ook nog eens het Te Deum van Dvořák te horen. Een langdurige ovatie was dan ook terecht voor de jubilerende koren, de solisten en het orkest.

Een waardig muzikale inzet van het feestjaar voor ANNA3.

J.T.